KESALAHAN DALAM SOLAT - kesalahan Bilal

KESALAHAN DALAM SOLAT
A.  KESALAHAN PARA MUAZIN (BILAL)
1.  Menambahkan kalimat dan doa sebelum melaungkan azan mahupun sesudahnya.
    Sebahagian Muazin mencipta sendiri berbagai kalimat yg tidak disebutkan dalam As-Sunnah. Mereka membaca kalimat tersebut sebelum atau sesudah azan.
    Menurut Imam Ibnu Taimiyah mengatakan, ‘’ Adapun selain azan….seperti membaca tasbih, pujian, menguatkan suara ketika membaca doa dan selainnya dengan menggunakan pembesar suara adalah sama sekali tidak disunnahkan (menurut pendapat para imam). Bahkan, para pengikut mazhab Imam Malik, Imam Syafie dan Imam Ahmad menyebutkan bahawa perbuatan ini termasuklah perbuatan bidaah yang dibenci.’’

2.  Melaungkan dan menyanyikan azan.
      Antara perbuatan bidaah yang dicela ialah melaungkan dan menyanyikan azan kerana perbuatan seperti ini dapat mengubahkan huruf, harakat, huruf yang disukun, mengurangkn serta menambahkan lantaran menjaga irama nyanyian. Malah, perbuatan seperti ini juga tidak diperbolehkan dalam bacaan Al-Quran.  Demikian juga, tidak diperbolehkan mendengarnya kerana perkara itu merupai perbuatan orang fasik ketika mereka berada dalam kefasikan. Perubatan ini telah terpesong dari yang diketahui dalam syariat azan.

3.  Azan Sultani dan Azan Jauq (azan secara berkumpulan)
    Bermaksud : beberapa bilal mengumandangkan azan dalam satu suara secara serentak.  Menurut pendapat Asy-Syeikh Ali Mahfuz dalam karyanya Al-Ibda’fi Madharil Ibtida’ berkata : ‘Di antara perkra bidaah adalah azan secara berjemaah yang terkenal dengan Azan Sultani dan Azan Jauq.
    Semua jenis azan tersebut merupakan perbuatan tercela dan makruh lantaran di dalamnya mengandungi lagu serta nyanyian dan memesongkan kalimat-kalimat azan dari susunan Arabnya dan cara syarie dengan bentuk yg buruk.
   Disebabkan perkara itu, kulit yg masih hidup akan bergetar dan jiwa yang bersih akan merasa sakit.
   Orang yg pertama kali melakukan perbuatan ini adalah Hisyam bin Abdul Malik.

4.  Menambahkan perkataan ‘’sayyidina’’ ketika bersyahadah kepada Nabi Muhammad SAW dan sewaktu azan.
     Terdapat sebahagian muazin ketika mengumandangkan azan telah menambahkan kalimat ‘’ASYADU ANNA MUHAMMADAR RASULULLAH’’ dengan perkataan ‘SAYYIDINA’ sehingga menjadi seperti ini : ‘’ASYADU ANNA  SAYYIDINA MUHAMMADAR RASULULLAH’’ begitu jua dgn iqamat. Perkara seperti ini sangat bertentangan dengan contoh para salafus soleh.
   Syeikh Mahmud Khattab As-Subki berkata: ‘’Sebabnya perkara itu tidak pernah dilakukan oleh seorang pun yang mengumandangkan azan pada zaman Rasulullah SAW dan Khulafaur Rasyidin.

5.  Tergesa-gesa ketika azan.
     Perbuatan ini merupakan kesalahan yang dilakukan oleh kebanyakan muazin sehingga orang yang mendengarnya merasa sukar untuk mengikuti azan dan menjawabnya.
    Menurut Syeikh Mahmud Khattab berkata : ‘’Disunatkan perlahankan azan dengan memberi jeda (yakni dgn diam sejenak) antara dua kalimat serta disunatkan mempercepatkan iqamah.’’

6.  Membaca ‘’Hayya ‘Ala Khairil ‘Amal’’ setelah membaca , ‘’’Hayya ‘alas Solah, Hayya ‘alal Falah.
     Di antara perkara terpesong yg dilakukan sebahagian muazin adalah membaca, ‘’Hayya ‘Ala Khairil ‘Amal’’ setelah membaca , ‘’’Hayya ‘alas Solah, Hayya ‘alal Falah. Perkara bidaah ini tidak pernah ditetapkan dari Nabi Muhammad SAW dalam ajaran beliau kepada para muazin(bilal).
    Menurut Imam Baihaqi r.a berkata: ‘’Lafaz ini (Hayya ‘ala khairil ‘amal) tidak ditetapkan Nabi SAW ketika beliau mengajar Bilal dan Abu Mahzurah.

7.  Tidak menolehkan kepala ketika membaca : ‘Hayya ‘alas Solah, Hayya alal Falah’’.
      Kebanyakan para muazin beranggapan perkara ini bukan termasuk Sunnah.  Terdapat sebuah hadis yang menunjukkan bahawa menolehkan kepala ketika membaca ‘’Hayya ‘alas Solah, Hayya ‘alal Falah’’ adalah perkara SUNNAH.
     Menurut cerita dari Abu Juhaifah, dia berkata : ‘’Aku melihat Bilal Keluar menuju Abthah lalu melaungkan azan.   Ketika sampai bacaan   ‘’Hayya ‘alas Solah, Hayya ‘alal Falah’’, Bilal lantas menolehkan lehernya kesebelah kanan dan sebelah serta tidak menggelengkan kepalanya.’’
    Menurut Imam Syafie, Ath-Tauri dan Al-Auza’I mengatakan: ‘disunatkan menolehkan leher ke kanan dan ke kiri ketika azan tanpa memalingkan dan memusingkan dada dan kedua kaki dari arah kiblat, baik kedudukan muazin di atas tanah mahupun tidak.’’
    Cara menolehkan wajah yang paling betul ialah menoleh kearah kanan ketika membaca : ‘’Hayya ‘alas Solah (2x)’’ . Kemudian baru menoleh kea rah kiri ketika membaca : ‘ Hayya ‘alal Falah (2x)’’.

8.  Menggugurkan huruf ‘’HA’’ dari lafaz ‘’AS-SOLAH’’, menggugurkan huruf ‘’HA’’ dari lafaz ‘’AL-FALAH’’.
     Sebahagian muazin membaca ‘’Hayya ‘alas Solah’’ tanpa menyertakan huruf ‘’HA’’ pada akhirnya begitu jua dengan lafaz ‘’Hayya ‘alal Falah’’pada akhirnya.  Perkara ini disebabkan kejahilan dalam perkara yang amat penting, yakni berkenaan dgn lafaz azan secara sempurna.

9.  Membantah seseorang yang mengumandangkan azan sebelum terbit fajar (Subuh).
     Sebahagian muazin tidak mengetahui Sunnah dalam mengumandangkan azan (pada fajar kidzib : azan pertama).     Azan tersebut disyariatkan asal dapat membezakan antara azan pertama dan azan kedua sehingga tidak serupa. Dalam hadis yg diriwayatkan oleh Bukhari Muslim : Rasulullah SAW bersabda : ‘’sesungguhnya, Bilal akan mengumandangkan azan pertama. Maka, makan dan minumlah kamu semua sehingga Ibnu Ummi Maktum mengumandangkan azan yang kedua.’’  (khusus untuk azan fajar sahaja.)

10.     Tidak meletakkan 2jari pada telinga.
     Disunatkan bagi muazin untuk meletakkan kedua jarinya pada telinga ketika mengumandangkan azan.  (Imam Tirmizi)
Menurut pendapat Al-Hafiz berkata dalam Al-Fath, ‘’para ulama mengatakan  bahawa dalam perkara itu terdapat 2 faedah:
1.     Perkara itu dapat menjadikan suaranya lebih tinggi. (hadis lemah)
2.     Perkara ini menjadi tanda muazin agar orang yg melihatnya dari jarak jauh atau orang tuli dapat mengetahui bahawa dia sedang azan.’’


11.     Membaca ‘’ALLAHU AKBAR (dengan menambahkan huruf ‘’wau’’ sehingga menjadi ALLAHU WA AKBAR)
Perbuatan ini adalah kesalahan yang amat besar. Mohon Elakkan.

12.     Sentiasa mengutamakan lelaki yang bersuara buruk untuk mengumandangkan azan.
     Ini perbuatan yang tidak semestinya dilakukan selamanya. Sebab, azan adalah syiar Islam.  Lafaz azan jugalah yang pertama kali didengar oleh Ahlul Kitab di negeri Islam.
   Maka dengan itu, disunatkan memilih seorang muazin yang bagus suaranya sehingga orang  lain tidak merasa terganggu mendengarnya.





(Sumber:400 Kesalahan Dalam Solat:Mahmud Al-Misri

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENGAJIAN AM esei MODAL INSAN

Pertubuhan Negara-negara Islam - PENGAJIAN AM SEM 2

BAHASA MELAYU STPM PENGGAL 3 RAGAM BAHASA