Soalan STPM PENGAJIAN PERNIAGAAN PENGGAL 3 KELANTAN
niat cuma nak bantu orang lain. sekian :)
soalan skop lama.
Bahagian A [50
markah]
Jawab semua soalan.
1. (a) Berikan empat tahap perniagaan. [2]
b. Terangkan
tiga sebab mengapa syarikat menjalankan perniagaan di peringkat antarabangsa.
. [3]
c. Berikan
tiga perbezaan antara perancangan strategik dengan perancangan taktikal. [3]
d. Berikan
empat langkah dalam proses pengawalan. [2]
e. Terangkan
tiga gaya kepimpinan yang boleh dipraktikkan dalam sesebuah organisasi. [3]
f. Jelaskan
tiga tujuan penyelidikan pemasaran. [3]
g. Nyatakan
empat jenis ujian untuk memilih pekerja. [2]
h. Berikan
maksud kaedah pengeluaran moden ISO 9000. [2]
i. Nyatakan
empat kesan ketegangan kerja yang dialami oleh pekerja kepada organisasi. [2]
j. Huraikan
dengan ringkas sifat “tajamkan gergaji” seperti yang diketengahkan oleh Stephen
R. Covey. [3]
2. (a)
Terangkan maksud kawalan kualiti di dalam pengurusan
pengeluaran. [3]
b. Huraikan
bagaimana alat kawalan kualiti berikut boleh mencapai objektif pengurusan kawalan
kualiti:
i. Kawalan
Proses Secara Statistik (SPC)
ii. Pemeriksaan
[10]
c. (i)
Jelaskan sebab kawalan kualiti adalah penting di dalam pengeluaran
produk.
(ii) Terangkan
TIGA kelemahan kawalan SPC dan TIGA kelemahan kawalan pemeriksaan. [12]
Bahagian B [50
markah]
Jawab dua soalan sahaja.
3. Encik
Azman seorang kakitangan kerajaan telah menerima wang pampasan sebanyak
RM150,000, ekoran kawasan tanahnya diambil oleh kerajaan untuk pembinaan kampus
UMK. Beliau telah didatangi oleh rakan-rakannya dan memujuk beliau untuk
menjadi salah seorang rakan rongsi mereka dalam perniagaan komputer. Pada masa
yang sama, beliau memikirkan untuk menceburi perniagaan dengan membuka sebuah
kedai runcit berhampiran dengan rumahnya.
a. Mengapakah
Encik Azman perlu menerima pelawaan perniagaan daripada rakan-rakannya.
Terangkan. [10]
b. Jelaskan
bagaimana faktor persekitaran ekonomi dan fizikal mempengaruhi perkembangan
perniagaan masa kini. [6]
c. Huraikan
kepentingan perniagaan kepada ekonomi sesebuah negara. [9]
4. (a)
Huraikan langkah-langkah dalam proses pengawalan. [6]
b. Terangkan
perkaitan kaedah kawalan dengan proses pengeluaran. [9]
c. Jelaskan
ciri-ciri sistem kawalan yang berkesan. [10]
5. En.
Rahim baru dilantik memegang jawatan sebagai Pengurus Besar di syarikat Ayam
Holding Bhd., iaitu sebuah syarikat pengeluar dan memproses ayam. Sebelum
dilantik sebagai Pengurus Besar, beliau telah memegang beberapa jawatan
iaitu sebagai pengurus pemasaran dan penyelia pengeluaran. Beliau
mendapati tugas dan tanggungjawab sebagai Pengurus amat mencabar terutama dalam
penyelesaian masalah dan hubungan dengan pekerja. Di samping itu, beliau
juga mendapati bahawa wujud perbezaan yang ketara didalam membuat
perancangan aktiviti perniagaan bagi syarikat berkenaan berbanding sebelum ini
.
a. Bagaimanakah
En. Rahim menjalankan peranannya sebagai pendorong dan penyelesai masalah
dalam syarikat berkenaan. [10]
b. Terangkan
perbezaan perancangan dalam setiap peringkat yang dilakukan oleh En.
Rahim. [15]
6. (a)
Huraikan tiga komponen yang terdapat dalam sesuatu produk. [8]
b.
Promosi merupakan satu strategi campuran
pemasaran yang boleh digunakan bersama dengan strategi lain untuk
meningkatkan jualan.
Terangkan empat
peranan promosi dalam perniagaan.
[8]
7. (a)
Jelaskan kepentingan kemahiran teknikal kepada pengurus bawahan. [5]
b. Nyatakan
perbezaan antara kemahiran konsep dengan kemahiran teknik.
[8]
c. Encik
Mahmud bercadang untuk membuka sebuah kedai gunting rambut di pinggir Bandar
Kota Bharu. Jelaskan proses membuat keputusan yang perlu diikuti oleh Encik
Mahmud bagi menghasilkan keputusan yang rasional.
[12]
8. (a) Huraikan dua alat membuat keputusan berikut yang
boleh digunakan oleh pihak pengurusan untuk menyelesaikan masalah.
i. Analisa
Tulang Ikan/sebab akibat
ii. Pokok
Keputusan [10]
(b) (i) Jelaskan empat tanda-tanda pada diri seseorang pekerja yang mengalami
ketegangan.
ii. Jelaskan
punca ketegangan yang berkaitan dengan faktor
pekerjaan [10]
c. “Memulakan
sesuatu dengan mengingati matlamat” adalah salah satu tabii orang
berjaya mengikut Stephen R.Covey. Jelaskan. [5]
SKEMA JAWAPAN
Bahagian A
1.
(a)
Empat tahap perniagaan ialah:
i. primer
ii. sekunder
iii. tertier
iv. huluan
v. hiliran
vi. domestik
vii. antarabangsa
. [mana-mana 4 x ½ = 2m]
(b) Tiga sebab syarikat menjalankan perniagaan di peringkat antarabangsa :
i. meluaskan
pasaran
○ perniagaan
dapat meluaskan pasaran ke luar negara yang mempunyai penduduk yang lebih ramai
atau kuasa beli yang lebih tinggi
ii. ekonomi
bidangan
○ ekonomi
bidangan akan dicapai apabila kuantiti pengeluaran meningkat dan akan
mengurangkan kos pengeluaran. Apabila pelanggan menjadi ramai maka kuantiti
pengeluaran akan meningkat.
iii. pasaran
domestik yang tepu
○ apabila
pasaran domestik sudah tepu dan persaingan yang kian meningkat, maka syarikat
perlu mencari alternatif lain untuk memasarkan keluaran mereka.
[3 x 1 =3m]
(c) Tiga perbezaan antara perancangan strategik dan perancangan taktikal ialah
:
Aspek
|
Strategik
|
Taktikal
|
Tempoh
Liputan
Pelaksana
|
Jangkamasa
melebihi tempoh setahun
Umum dan meliputi
seluruh organisasi
Dirancang oleh
pengurus atasan
|
Jangkamasa
melebihi setahun
Terperinci untuk
mencapai matlamat
Dirancang oleh
pengurus pertengahan dan bawahan
|
[3 x 1 = 3m]
(d) Empat langkah
dalam proses pengawalan ialah :
i. Menetapkan
standard
ii. Mengukur
pencapaian
iii. Membuat
perbandingan antara pencapaian sebenar dengan standard
iv. Mengambil
tindakan pembetulan.
[4 x ½ =2m]
(e)
Tiga gaya kepimpinan yang boleh diamalkan dalam organisasi ialah :
i. Autokratik
– melibatkan pembuatan keputusan oleh seorang ketua sahaja.
ii. Demokratik
– memberi kebebasan kepada pekerja untuk menyumbangkan idea dan membuat
keputusan secara bersama.
iii. Laisses-faire
– memberi kuasa sepenuhnya kepada pekerja organisasi untuk membuat keputusan.
[3 x 1 = 3m]
(f)
Tiga tujuan penyelidikan pemasaran :
i. meramal
masa depan dalam persekitaran pemasaran yang sentiasa berubah
ii. menentukan
strategi dalam pengurusan campuran pemasaran.
iii. mendapatkan
maklumat lanjut untuk mengelakkan kesilapan dan mengetahui kesilapan
iv. memenuhi
keperluan dan kehendak pengguna.
[mana-mana 3 x
1 =3m]
g. Maksud
ISO 9000 ialah satu set kawalan piawai pengeluaran yang memerlukan
pendokumentasian dan pematuhan untuk seseuatu program kualiti bagi menghasilkan
tindakan /output yang seragam. [2]
h. Empat
jenis ujian ialah :
i. ujian
psikomotor
ii. ujian
perwatakan
iii. ujian
kesihatan
iv. ujian
kognitif
[4 x ½ = 2m]
i. Tajamkan
gergaji
○ tindakan
para pekerja untuk mempertingkatkan empat dimensi sifat semulajadi iindividu
iaitu fizikal, mental, rohani dan emosi.
○ Usaha
mempertingkatkan kualiti diri adalah berterusan agar sesuai dengan perubahan
persekitaran dan datang daripada kesedaran diri sendiri. [2]
j. Empat
kesan ketegangan pekerja terhadap organisasi.
i. produktiviti
organisasi akan menurun
ii. peningkatan
ketidakhadiran dalam organisasi
iii. kemalangan
di tempat kerja meningkat
iv. hubungan
pekerja-majikan tidak harmoni
v. peningkatan
kadar lantik henti
vi. perbuatan
vandalisme semakin bertambah di tempat kerja.
[mana-mana 4 x 1/2m = 2m]
Bahagian B
2. (a) - Maksud
kawalan kualiti ialah aktiviti-aktiviti yang dilakukan untuk memperoleh kualiti
barangan dan perkhidmatan di tahap kebolehpercayaan kualiti perlu ditetapkan
sebagai satu piawai.
[1]
- Hasil yang diperoleh menepati
piawai dan diterima oleh pembeli.
[1]
- Jika terdapat
perbezaan antara hasil dengan piawai yang ditetapkan, tindakan pembetulan akan dilaksanakan.
[1]
[3
markah]
(b) (i) Kawalan Proses Secara
Statistik (SPC)
● SPC
ialah teknik analisis statistik yang membolehkan pengurus menganalisis perbezaan
pada data pengeluaran untuk mengesan dan membuat perubahan jika perlu.
[1]
● Bagi
menghasilkan produk bermutu tinggi.
[1]
● Mengukur
kepelbagaian dan proses kerja berterusan sebelum pemeriksaan akhir untuk mencegah
kerosakan.
[1]
● Maklumat
berkenaan perbezaan ini boleh diambil daripada proses kajian keupayaan dengan
mengambil sampel produk diambil dan diukur untuk menentukan perbezaan, sama ada
serupa atau berbeza daripada had spesifikasi yang ditetapkan.
[1]
● Membuat
pengukuran dan mengambil tindakan pembetulan jika ada penyelewengan.
[1]
(ii) Pemeriksaan
● Satu
kaedah yang digunakan untuk menyemak produk yang telah dihasilkan daripada
proses pengeluaran sama ada menepati piawai atau tidak.
[1]
● Bagi
menghasilkan produk bermutu tinggi.
[1]
● Terdapat
dua kaedah pemeriksaan iaitu pemeriksaan menyeluruh dan sampel.
[1]
● Pemeriksaan
menyeluruh ialah menyemak dan memeriksa satu persatu dan menilai kualitinya
secara keseluruhannya.
[1]
● Pemeriksaan
sampel ialah kaedah memeriksa sampel tertentu sahaja mengikut peringkat
dan kaedah yang ditetapkan untuk membolehkan ia menggambarkan keputusan kualiti
produk secara menyeluruh.
[1]
(c) (i) Kawalan kualiti penting dalam
pengeluaran produk ialah:
● Memastikan
hasil pengeluaran menepati dari segi kualiti mengikut piawai yang telah
ditetapkan.
[1]
● Contoh.
[½]
● Mengambil
tindakan pembetulan jika kualiti yang dihasilkan tidak menepati piawai yang
telah ditetapkan.
[1]
● Contoh.
[½]
(ii) Kelemahan
|
Kelemahan SPC
|
Kelemahan Pemeriksaan
|
1
|
Memerlukan
kepakaran yang tinggi untuk membuat penganalisisan terhadap proses
pengeluaran sama ada pencapaian di dalam proses berkualiti atau
tidak. [1]
Contoh.
[½]
|
Memerlukan masa
yang panjang untuk memeriksa produk yang telah dihasikan terutama apabila
menjalankan pemerikaan
menyeluruh.
[1]
Contoh.
[½]
|
2
|
Memerlukan kos
yang tinggi kerana ia melibatkan penggunaan alatan dan komputer untuk
melakukan aktiviti-aktiviti mengawal kualiti produk. [1]
Contoh.
[½]
|
Lebih kepada
tindakan pembetulan bukan pencegahan ini akan menyebabkan berlaku pembaziran
bagi produk yang telah dihasilkan tetapi tidak menepati piawai yang telah
ditetapkan.
[1]
Contoh.
[½]
|
3
|
Sesuai syarikat
pengeluaran yang mengeluarkan produk secara besar-besaran kerana ia
lebih efektif dan ia tidak sesuai bagi pengeluaran secara kecil-kecilan.
[1]
Contoh.
[½]
|
Tidak sesuai bagi
pengeluaran produk yang banyak kuantitinya kerana kaedah persampelan yang
digunakan mungkin tidak mengambarkan keputusan kualiti yang tepat untuk
produk di luar
persampelan.
[1]
Contoh.
[½]
|
3.
(a) Encik Azman menerima pelawaan perniagaan daripada rakan-rakannya kerana :
Kebaikan perkongsian
i. mudah
mendapatkan bantuan kewangan
○ saiz
perniagaan dan jumlah rakan kongsi yang ramai memberi keyakinan kepada pihak
institusi kewangan untuk memberi bantuan kewangan bagi tujuan mengembangkan
lagi perniagaan.
ii. berkongsi
kepakaran
○ gabungan
rakan kongsi yang terdiri daripada pelbagai latar belakang kemahiran dan
kepakaran
○ kelebihan
ini memberi peluang kepada mereka untuk mempunyai daya saing dan memudahkan
urusan perniagaan mereka.
iii. mudah
ditubuhkan
○ prosedur
penubuhan yang tidak rumit dan hampir sama dengan milikan tunggal
○ modal
tidak menjadi masalah kerana mempunyai rakan kongsi dan kemudahan pinjaman
tersedia.
iv. risiko
perniagaan ditanggung bersama
○ risiko
kerugian perniagaan disebarkan antara pekongsi dan bukannya ditanggung oleh
seorang individu sahaja.
v. mampu
mengembangkan perniagaan
○ entiti
perkongsian mampu mengembangkan perniagaan dengan adanya rakan-rakan kongsi,
perkongsian idea, dan juga kepakaran dan kemahiran.
[F=1 , H= max 10m]
(b) faktor
persekitaran ekonomi dan fizikal mempengaruhi perniagaan masa kini.
(i) persekitaran
ekonomi
Fakta
[½]
|
Huraian
[½ m]
|
Sistem
ekonomi
|
Kapitalis-
galakkan pelaburan,
campuran-wujud
campurtangan kerajaan
|
Prestasi
ekonomi
|
Ekonomi
berkembang menggalakkan perniagaan
|
Sistem
pembiayaan
|
Kemudahan
mendapatkan pinjaman dan tempoh bayaran balik
|
Pendapatan
penduduk
|
Pengaruhi
kuasa beli-tingkatkan permintaan
|
[mana-mana 3 fakta =3m]
(ii) persekitaran
fizikal
Fakta
[½]
|
Huraian
[½ m]
|
Pengangkutan
|
■ Pengangkutan
yang cekap melancarkan perniagaan
■ Kos
yang murah
|
Perhubungan
(komunikasi)
|
■ Untuk
memesan/menjual
■ Untuk
komunikasi
|
Utiliti
|
Bekalan
air dan elektrik yang berterusan
|
Zon
Perdagangan
|
■ Pengecualian
cukai
■ insensif
pengeluaran/jualan
■ pemberian
taraf perintis
■ inland
port – pihak kastam mengenakan cukai tanpa perlu pemunggahan barang
■ kemudahan
infrastruktur
|
Pembangunan
setempat/ciri-ciri budaya fizikal
|
■ Memudahkan
pengguna
|
[mana-mana 3 fakta=3m]
(c) Kepentingan
perniagaan kepada ekonomi negara
i. meningkatkan
pendapatan negara
○ melalui
kutipan hasil cukai daripada peniaga dan cukai ini merupakan sumber pendapatan
negara.
ii. mewujudkan
peluang-peluang pekerjaan
○ aktiviti-aktiviti
perniagaan yang dijalankan memelukan ramai tenaga kerja. Hal ini secara tidak
langsung mampu mengurangkan masalah pengangguran.
○ membantu
meningkatkan pendapatan dan kuasa beli serta taraf hidup penduduk
iii. mewujudkan
penempatan-penempatan baru
○ ekoran
daripada pembangunan di sesebuah kawasan maka maka akan wujud pembukaan
bandar-bandar baru dan kawasan perindustrian baru.
○ ini
menggalakkan pemusatan penduduk ke kawasan tersebut.
iv. perkembangan
industri sampingan
○ ekonomi
yang sihat turut membantu perkembangan industri-industri huluan dan hiliran
○ contoh
: perkembangan industri perabot telah mewujudkan industri huluan seperti
aktiviti penanaman semula kayu balak dan sebagainya.
v. meningkatkan
infrastruktur awam
○ hasil
cukai yang diperolehi adalah sumber pendapatan negara.
○ pendapatan
ini boleh digunakan untuk mewujudkan kemudahan-kemudahan awam seperti jalan
raya, bekalan air atau elektrik yang secara tidak langsung boleh meningkatkan
taraf hidup.
vi. menstabilkan
harga dan produk yang berkualiti
○ persaingan
yang sihat di kalangan para peniaga akan mengakibatkan terhasilnya
produk-produk yang berkualiti pada harga yang berpatutan.
○ di
samping itu, hal ini dapat menstabilkan harga barang.
[pilih mana-mana5 x 2m = mak 9m]
C Persekitaran Umum.
i. Ekonomi.
[½]
Perkembangan
ekonomi (KDNK bertambah). [½]
Faktor membantu
perniagaan runcit - meningkatkan aktiviti perniagaan dan pertambahan jumlah
perniagaan. Pertambahan barangan bertambah dan keuntungan juga dijangka
bertambah. [1]
ii. Politik
dan perundangan. [½]
Kestabilan politik
(keamanan, peraturan tidak terlalu cepat berubah) [½]
Faktor membantu
perniagaan runcit - akan mewujudkan suasana yang baik untuk perniagaan
berkembang maju. [½]
Atau
Perundangan
[½ m] mengandungi undang-undang dan peraturan-peraturan membantu
aktiviti perniagaan runcit. [½ m]
Faktor
membantu perniagaan runcit – contohnya dengan menetapkan peraturan meletakkan
tanda harga pada barangan akan memudahkan lagi urusan jualan runcit kepada
peruncit. [1m]
Tiga
kelebihan perkongsian sebagai entiti perniagaan ialah :
i. tidak
memerlukan prosedur yg rumit untuk ditubuhkan. Hanya perlu patuhi Akta
Perkongsian.
ii. dapat
mengumpul modal yang banyak
iii. risiko
kerugian dikongsi bersama
iv. perbincangan
dan pengkhususan kerja boleh dilakukan antara rakan kongsi
v. dapat
mengumpul kemahiran dan kepakaran yang berlainan.
vi. tidak
perlu membayar cukai syarikat sebaliknya rakan kongsi membayar cukai pendapatan
perseorangan. [mana-mana 3 x
1 =3m]
4.
(a) Proses pengawalan
i. menentukan
objektif dan standard
○ menetapkan
matlamat/ standard yang ingin dicapai
○ standard
berkait rapat dengan objektif organisasi, boleh diukur, boleh dicapai, jelas
dan mudah difahami
ii. mengukur
dan menilai prestasi sebenar
○ prestasi
mestilah boleh diukur
○ kaedah
yang digunakan seperti ringgit,kuantiti, carta dan graf
iii. membanding
hasil kerja dengan objektif dan standard
○ perbandingan
antara prestasi sebenar dengan standard prestasi yang telah ditetapkan
○ rekod
dibandingkan dengan standard
iv. mengambil
tindakan pembetulan
○ mengambil
tindakan pembetulan sekiranya wujud penyelewengan
[F = ½ , H = 1m , 1 ½ m x 4 = 6m]
(b)
Kawalan Awalan
● kawalan
terhadap input-input pengeluaran seperti bahan mentah,mesin,peralatan dan
manusia, sebelum aktiviti pengeluaran dilakukan
● pengurus
harus mengadakan hubungan yang baik dengan pembekal bagi memastikan kelancaran
dalam proses pengeluaran
Kawalan
Semasa
● kawalan
semasa proses menambahnilai/tranformasi pengeluaran. Ianya melibatkan tindakan
pemulihan, pembetulan dan pengubahsuaian
● pengurus
harus memastikan perjalan operasi pengeluaran berada dalam keadaan yang baik.
Kegagalan dalam proses ini akan menghasilkan output yang tidak diingini/rosak
Kawalan
Selepas
● kawalan
selepas sesuatu proses tamat/kawalan terhadap output pengeluaran
● pengurus
hendaklah memastikan agar output disemak sebelum sampai ketangan pengguna. Kawalan
selepas membolehkan tindakan pembetulan diambil terhadap proses pengawalan pada
masa akan datang
[F=1, Kaitan =1, H=1 3 x 3=9]
(c)
Ciri-ciri sistem kawalan yang berkesan
i. Berdasarkan
tempoh masa
○ sehari,seminggu,sebulan
atau setahun
○ semakan
yang kerap dan konsisten memastikan hasil yang diingini tercapai
ii. Kecekapan
kos
○ semua
sistem kawalam memerlukan kos
○ perancangan
dalam sistem kawalan yang betul memastikan kecekapan dalam aktiviti
iii. Bentuk
kuantitatif dan boleh diukur
○ kuantitaif
seperti menggunakan ringgit dan unit
○ kualitatif
pula perkara-perkara yang berhubung dengan gelagat
○ pengukuran
boleh dilakukan dengan menggunakan skala Liket, Gambarajah tulang ikan.
iv. Pengukuran
yang tepat
○ pengukuran
boleh dipercayai dan mengukur apa yang hendak diukur
○ pengukuran
yang betul dapat mengawal aktiviti dengan berkesan
v. Menunjukkan
hubungan sebab dan akibat
○ pengurus
haruslah mengkaji kesan terhadap sesuatu aktiviti perniagaan
vi. Tanggungjawab
diamanahkan kepada individu
○ penurunan
kuasa kepada kakitangan tertentu perlu bagi melancarkan perjalanan organisasi
perniagaan
vii. Diterima
oleh mereka yang terlibat
○ perbincangan
dan penyeliaan piawai haruslah melibatkan kakitangan peringkat pertengahan dan
bawahan agar mereka sama-sama bertanggungjawab melaksanakan aktiviti
pengawalan.
[F = 1, H = 1, 2 x 5 =10m]
5. (a) Peranan
sebagai penyelesai masalah
i. Perunding
konflik
○ menjadi
juru runding jika berlaku pertikaian dalam organisasi yang dikuatiri akan
menjejaskan aktiviti pengeluaran-contoh
ii. Pengagih
sumber
○ menempatkan
mesin dan manusia yang bersesuaian dengan jenis pekerjaanya dan kelayakannya.-
contoh
iii. Membuat
keputusan
○ membuat
keputusan terhadap perkara-perkara yang berisiko tinggi –contoh
iv. Menyelesai
masalah
○ menjadi
orang tengah dalam pertikaian/konflik diantara pekerja dengan pekerja
pekerja dan majikan /organisasi – contoh
v. Liason/penghubung
○ menjadi
penghubung/pengantara diantara organisasi dengan pihak-pihak kerajaan dan juga
pihak berkepentingan yang lain.-contoh
Peranan sebagai
pendorong
i. motivasi/memberi
galakan
○ Encik
Rahim memberikan motivasi/ galakan dalam bentuk kewangan dan bukan kewangan
kepada pekerjanya yang menunjukkan pencapaian yang cemerlang dalam
kerjayanya.-contoh
ii. sebagai
lambang
○ menjadi
lambang kepada prestasi organisasi –contoh
iii. ketua
○ orang
yang mempunyai kuasa tertinggi dalam syarikat pemprosesan ayam
iv. fasilitator/pemudah
cara
○ menjadi
pemudah cara dalam menyampai maklumat kepada semua pekerja dengan mengambil
kira tahap dalam pengurusan.
v. Pemimpin
○ menjadi
orang yang bertanggungjawab mengembling segala sumber dan usahanya untuk
memastikan organisasi menjadi organisasi yang berjaya.
[F=1,
Kaitan = 1, mana-mana 5 x 2 =10]
(b) Perbezaan perancangan mengikut
tahap pengurusan.
Aspek
|
Pengurus Besar
|
Pengurus pemasaran
|
Penyelia
|
Tahap perancangan
|
Perancangan
strategik
|
Perancangan
taktikal
|
Perancangan
operasi
|
Kandungan
|
Visi, misi,
matlamat, hala tuju
|
Langkah
persaingan, respons kepada tindakan pesaing
|
Unit pengeluaran,
kaedah pemasaran dan penyampaian.
|
Skop
|
Menyeluruh,
organisasi/korperat
|
Matlamat bisnes,
jabatan
|
Matlamat operasi
|
Kemahiran
|
Konsep-faktor
persekitaran dalaman dan luaran
|
Manusia-hubungan
atasan dan bawahan
|
Manusia –hubungan
pelanggan dan teknik
|
Tempoh
|
Jangka panjang
|
Sederhana
|
Pendek
|
[1perbezaan
x 3 markah = 15m]
6.
(a) Tiga komponen produk.
Produk teras
● Meliputi
semua faedah yang ingin diperolehi oleh pengguna daripada pembelian atau
penggunaan sesuatu produk.
● Faktor
utama pembelian.
● Pengguna
diandaikan membuat pilihan mengikut kehendak peribadi dan mengambilkira manfaat
sebelum membuat keputusan pembelian.
Produk ketara
● Produk
sebenar yang mempunyai ciri-ciri yang dikehendaki oleh pengguna
● Contoh,
pengguna yang menghendaki kasut yang tahan lasak, pilihan warna yang
menarik.
Produk sampingan
● Faedah
tambahan yang diperolehi oleh penguna hasil dari pembelian sesuatu produk.
● Contoh;
jaminan, layanan jurujual dan perkhidmatan penghantaran.
[F
1m; H 2x3m =6m; Mak. 8m]
(b) (i) empat
kepentingan promosi di dalam perniagaan.
Memberitahu bakal
pelanggan. [1]
● maklumat
berkenaan dengan produk yang dikeluarkan.
● memberitahu
kelebihan produk yang dikeluarkan berbanding dengan produk pesaing
● menerangkan
tentang harga, kualiti, kegunaan dan tentang ciri-ciri produk. [1]
Meningkatkan jualan [1]
● memujuk
pelanggan membeli
● menjadi
pengguna setia
● meningkatkan
syer pasaran apabila jualan meningkat. [1]
Menstabilkan
jualan. [1]
● mengekalkan
pengguna yang setia
● pengguna
akan mengekalkan penggunaan jenama yang digunakan. [1]
Memberitahu
ciri-ciri produk. [1]
● ciri-ciri
melambangkan imej khusus produk dengan pesaing yang lain.
● menggambarkan
kehebatan produk berbanding pesaing
● produk
akan mendapat tempat di dalam pasaran. [1]
[2x4m = 8m]
ii. maksud
campuran promosi dan elemen.
Kombinasi antara
aktiviti-aktiviti seperti pengiklanan, promosi jualan, jualan bersemuka dan
publisiti yang digunakan untuk mempromosikan sesuatu produk.
Empat elemen
campuran promosi
Pengiklanan [1]
● komunikasi
tidak langsung yang dibayar oleh pengeluar kepada media dengan tujuan
mempromosikan dan meningkatkan jualan produk.
● kumpulan
sasaran yang besar
● memberitahu
maklumat, memujuk dan perbandingan. [1]
Promosi jualan. [1]
● menawarkan
insentif jangka pendek untuk mendorong tindakan terus daripada pelanggan,
syarikat dan orang tengah membuat pembelian.
● tindakbalas
cepat
● contoh;
kupon dan potongan harga. [1]
Publisiti dan
perhubungan awam [1]
● penghebahan
produk atau perkhidmatan melalui berita yang disiarkan melalui media massa.
● PA
; komunikasi yang dibentuk untuk mengekalkan imej syarikat yang baik, hubungan
dengan pemegang saham dan menerangkan matlamat syarikat. [1]
Jualan bersemuka. [1]
● interaksi
peribadi antara penjual dengan pembeli
● cara
terbaik memujuk seseorang membeli barangan.
● dapat
menganalpasti bakal pelanggan. [1]
7. (a) Definisi
[1m]
Kemahiran teknik ialah kebolehan
pengurus mengendali mesin, peralatan atau teknologi
[1]
Contoh pengurus
bawahan
[1]
Kepentingan:
[1] x 3
● Amat
penting kerana mampu menggerakkan operasi harian sesebuah perniagaan.
● Melibatkan
segala aktiviti asas setiap bidang pekerjaan yang memerlukan kemahiran teknik.
● Pengetahuan
teknik ini akan membantu seseorang untuk memahami tugas dan masalah orang dengan
lebih baik lagi.
(b) Perbezaan
Kemahiran Konsep
|
Kemahiran Teknik
|
Digunakan oleh
pihak pengurusan atasan dalam menentukan matlamat organisasi
|
Digunakan oleh
pihak pengurusan bawahan dalam melaksanakan operasi hariannya.
|
Kemahiran ini
digunakan untuk merangka hala tuju dan membentuk rancangan strategik
|
Kemahiran ini
melaksanakan perancangan operasi syarikat
|
Memerlukan
pengurus melihat keadaan di persekitaran yang mana boleh membantu
perkembangan operasinya atau sebaliknya
|
Kemahiran ini
melibatkan pengoperasian mesin, peralatan, komputer dan sebagainya.
|
Pembentukan
rancangan ini untuk tempoh jangka masa panjang
|
Keperluan
kemahiran ini untuk meneruskan operasi
harian
|
[1 x 8 = 8]
(c) Proses membuat keputusan rasional
oleh En. Mahmud ialah:
i. Mengenal
pasti masalah
○ membuka
kedai gunting rambut di lokasi yang strategik
ii. Mengutip
dan analisis data
○ maklumat
tentang pilihan lokasi kedai gunting rambut.
iii. Mencari
alternatif
○ senaraikan
setiap pilihan lokasi di sekitar Bandar Kota Bharu
iv. Menilai
alternatif
○ berdasarkan
kekuatan dan kelemahan setiap lokasi yang disenaraikan
v. Memilih
alternatif terbaik
○ lokasi
yang paling menguntungkan dan mempunyai kekuatan yang banyak
[Isi 1m x 5 + Huraian 1 ½ m x 5 = 7 ½ mak 12]
8. (a) alat membuat keputusan
mengatasi ketegangan
i. Analisa
Tulang Ikan/ sebab akibat
○ model
grafik yang berbentuk tulang ikan
○ digunakan
untuk mengenalpasti punca-punca sesuatu masalah
○ sesuatu
masalah/akibat dilukiskan sebelah kanan
○ tulang-tulang
mewakili sebab-sebab utama sesuatu masalah
○ empat
aspek ditekan iaitu mesin, manusia, kaedah dan bahan
○ teknik
percambahan fikiran digunakan
○ fokus
diberikan kepada punca-punca masalah utama
○ alat
membuat keputusan kualitatif
[mana-mana 5 huraian, [1] x 5 =5m]
ii. Pokok
keputusan
○ model
grafik yang dibina secara berurutan
○ simbol-simbol
seperti bulatan, anak panah dan kotak digunakan
○ menyatakan
kelebihan dan kebarangkalian setiap tindakan diambil
○ kebarangkalian
digunakan untuk melihat risiko setiap cadangan
○ nilai
jangkaan kewangan akan digunakan untuk memilih alternatif/hasil
○ alat
membuat keputusan kuantitatif
○ digunakan
menganalisis masalah pada pelbagai tahap
[mana-mana 5 huraian, [1] x 5 =5m]
(b) (i) tanda-tanda
ketegangan
● Penurunan
tahap kesihatan
○ letih,
kurang berupaya/tenaga dan sering sakit,darah tinggi, sakit jantung
● Perubahan
tingkah laku
○ peningkatan
keganasan, banyak makan,minum minuman keras.salah guna dadah
● Perubahan
sikap
○ murung
dan mengelak diri, panas baran
● Penurunan
prestasi
○ hasil
kerja yang semakin merosot, penurunan produktiviti dan sering tidak hadir ke
tempat kerja/ kadar lantik henti tinggi
[Fakta ½ , huraian ½ = 1 x 4 = 4 m]
(ii) punca yang menyebabkan
berlakunya ketegangan
● Keadaan
tempat kerja yang kurang memuaskan [1]
○ keluasan
ruang, kepadatan, persekitaran dalaman dan luar pejabat, kerosakan peralatan
○ kotor,
panas, tiada tempat duduk selesa
○ iklim
organisasi / suasana tempat kerja
● Konflik
peranan [1]
○ peranan
yang berbesa
○ pelbagai
bentuk permintaan daripada kumpulan atau individu berbeza
○ menjadi
keliru – yang mana perlu diberi keutamaan
● Kekurangan
sokongan sosial [1]
○ pekerja
dengan majikan
○ pekerja
dengan pekerja
○ selalu
ditindas dan ditekan
● Kekaburan
peranan [1]
○ tidak
pasti tentang peranan sebenarnya
○ tidak
pasti tentang sejauh mana boleh menggunakan autoriti
○ kepada
siapa mereka bertanggungjawab
● Keperluan
kerja [1]
○
pekerjaan yang melibatkan pembuatan keputusan,
pengawalan yang serius
○
pekerjaan yang tidak berstruktur
● Struktur
organisasi [1]
○ polisi,
prosedur, sistem, birokrasi, kepimpinan
● Terlalu
banyak / terlalu sedikit kerja [1]
○ melakukan
pelbagai kerja di luar kemampuan
(c)
Tabii berorientasikan matlamat.
i. Memulakan
setiap projek berpandukan matlamat yang telah ditetapkan.
ii. Matlamat
memudahkan individu melakukan sesuatu tugas yang baik.
iii. Matlamat
menentukan hala tuju yang harus diikuti dalam usaha menyempurnakan sesuatu
kerja.
iv. Semua
individu perlu mengetahui keutamaan tugas masing-masing.
v. Pelaksanaan
perlu disusun mengikut kepentingan dan tidak harus ditangguhkan sehingga saat
terakhir. [5]
Ulasan